Veelgestelde vragen

 

Hoe kom ik in aanmerking voor een woning?

U kunt in aanmerking komen voor een woning, door op een woning te reageren die op deze website wordt aangeboden. Indien u reageert op een woning, wordt u gevraagd allerlei documenten aan te leveren. Aan de hand van deze informatie wordt onder andere een inkomenscheck gedaan. De informatie dient u per keer dat u op een woning reageert, aan te leveren. Uw aanvraag wordt alleen in behandeling genomen, indien u uw volledige gegevens aanlevert. 

 

Worden er wachtlijsten gehanteerd om in aanmerking te komen voor een woning? 

Eenhoorn hanteert geen wachtlijsten en u kunt in aanmerking komen voor een woning door op een specifieke woning via deze website te reageren. 

 

IK WIL DE HUUROVEREENKOMST VAN MIJN WONING OPZEGGEN, HOE KAN IK DIT HET BESTE DOEN? 

Indien u de huurovereenkomst van uw woning wilt opzeggen, dient u schriftelijk een opzegbrief te sturen. Een voorbeeldbrief treft u onder "Nuttige documenten" bij "Service & Onderhoud". De opzegging dient u te sturen naar: EENHOORN MANAGEMENT B.V., Arnhemse Bovenweg 35, 3708 AA Zeist.

Het proces zal als volgt verlopen: 

  1. Als uw opzegbrief in goede orde is ontvangen, ontvangt u een bevestigingsbrief
  2. Er wordt een afspraak gemaakt voor een voorinspectie en een eindinspectie
  3. Tijdens de voorinspectie wordt u verteld welke zaken u in uw woning dient aan te passen
  4. Aan het eind van de maand vindt de eindinspectie plaats. De woning dient op het afgesproken tijdstip helemaal leeg een schoon te worden opgeleverd. Indien de woning niet conform afspraak wordt opgeleverd, zijn hieraan kosten verbonden.  

 

Ik wil in mijn huurwoning verbouwen, mag dat? 

U mag niet zonder toestemming aanpassingen aanbrengen in de woning. Voor meer informatie of voor een concreet verzoek, dient u contact met ons op te nemen.

 

Mag ik mijn woning onderverhuren?

Nee, conform uw huurovereenkomst en algemene bepalingen, is het niet toegestaan om uw woning onder te verhuren.  

 

Ik ben de sleutel van mijn voordeur, brievenbus of entreedeur van het complex verloren:

Niet gecertificeerde sleutels kunt u via een slotenmaker zelf bijbestellen. Bij verlies of diefstal van de sleutel van uw eigen toegangsdeur rest u niets anders dan op eigen kosten een slotenmaker de cilinder te laten vervangen. 

Bij het aanvragen van een gecertificeerde sleutel verzoeken wij u vriendelijk om een reparatieverzoek in te dienen. Hier graag aangeven om welke sleutel het gaat; code, type en het merk. Dit geldt ook voor een handzender van parkeergarages.

Aan het bijmaken van een sleutel of het vervangen van een handzender zijn kosten verbonden. U dient de factuur vooraf te betalen voordat wij de sleutel of handzender aan u verstrekken. 

IK WIL GRAAG CONTACT MET DE TECHNISCHE DIENST, HOE KAN IK JULLIE BEREIKEN?

Uw technische klachten kunt u doorgeven via het webformulier onder "Service & Onderhoud". Indien u iemand van onze technische afdeling wilt spreken, kunt u op werkdagen tussen 8:00u en 17:00u bellen via 030 – 698 5220.

WAT IS EEN SPOEDEISEND VERZOEK?

Een spoedeisend verzoek is een verzoek dat niet kan wachten tot de volgende werkdag.

Wat is in elk geval spoedeisend?

  • Ernstige lekkages aan leidingen en daken
  • Glasbreuk aan ramen in de gevel
  • CV-ketel storingen

Voor spoedverzoeken dient u tijdens kantooruren telefonisch contact op te nemen via 030 – 698 5220 en buiten kantoortijden via het telefoonnummer van de boodschappendienst. Dit nummer treft u in uw huurovereenkomst.

Ik heb een lekkage, wat moet ik doen?

Let op: bij een ernstige lekkage van een waterleiding altijd eerst uw hoofdkraan afsluiten.

Voor u een reparatieverzoek indient adviseren wij u de volgende zaken eerst zelf te onderzoeken/te controleren:

  • Waar komt de lekkage vandaan? Wat is de mogelijke oorzaak?
  • Bij buren navragen (indien van toepassing).
  • Badkamer kitnaden en voegen controleren.
  • Leidingwerk nazien.
  • Nalopen kranen.

Door het verstrekken van de juiste gegevens zijn wij beter in staat de juiste partijen aan te sturen voor herstel. Bij het versturen van een verzoek adviseren wij om een duidelijke foto mee te sturen. 

 

IK HEB EEN VERSTOPPING IN DE WONING (BADKAMER, KEUKEN, TOILET EN DAKGOTEN).

Volgens het 'Besluit kleine herstellingen' is de huurder verantwoordelijk voor het ontstoppen van verstoppingen welke bereikbaar zijn voor de huurder. Wat u zelf kunt doen is de sifons van keuken, wasmachine of wastafel loshalen en schoonmaken. 

Indien u in een eensgezinswoning woont, moeten de dakgoten die voor de huurder eenvoudig te bereiken zijn, zelf gereinigd worden.

Mocht u niet er in slagen om de verstopping zelf te verhelpen of bent u van mening dat de reparatie niet valt onder de huurdersverplichting, dan kunt u een reparatieverzoek indienen.

 

‚ÄčMIJN VERWARMING DOET HET NIET, WAT MOET IK DOEN?

Als uw woning is aangesloten op een collectieve cv-installatie kunt u een reparatieverzoek indienen.

Als u een individuele ketel heeft adviseren wij u eerst de volgende zaken te controleren en/of uit te voeren voor u een reparatieverzoek indient:

10 tips om een storing te verhelpen bij een individuele ketel.

Bij toestellen zonder waakvlam eerst op de resetknop drukken en/of gedurende 1 minuut de stekker uit het stopcontact nemen. Houdt de storing aan, controleert u dan eerst of:

  1. (bij toestellen met een waakvlam) de waakvlam brandt. Is dit niet het geval, steek de waakvlam dan weer aan;
  2. het toestel in de bedrijfsstand staat en de stekker op de juiste manier in het stopcontact zit;
  3. de zekeringen (stoppen) in de meterkast niet stuk zijn en/of de aardlekschakelaar niet in de 'UIT' stand is gesprongen;
  4. er voldoende water in de installatie aanwezig is (minimaal 1,5 bar). Als er onvoldoende water in de installatie aanwezig is, dient u het water bij te vullen;
  5. de gaskranen niet dichtgedraaid zijn (bijvoorbeeld in de meterkast);
  6. u borrelgeluiden hoort. Is dit het geval dan dient u de installatie eerst te ontluchten, zo nodig bij te vullen. 
  7. de kamerthermostaat voldoende hoog is ingesteld;
  8. er geen warmwaterkraan druppelt (bij combitoestellen);
  9. er voldoende radiatorkranen openstaan voor een goede doorstroom;
  10. de perlator (zeefje in de kraan) / douchekop kalkvrij en schoon is.

Mocht de CV na het uitvoeren van bovenstaande tips nog niet werken, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met het onderhoudsbedrijf welke vermeld staat op uw CV ketel (sticker).  Mocht er geen sticker aanwezig zijn, dan kunt u alsnog een reparatieverzoek indienen.

IK HEB OVERLAST VAN MIJN BUREN, WAT KAN IK HET BESTE DOEN? 

Laat uw buren weten dat u last heeft van hun geluiden. Misschien hebben zij niet door dat u last van hen heeft. Probeer afspraken te maken om de overlast te beperken. Bijvoorbeeld op welke tijden uw buren piano spelen of tot hoe laat zij doorgaan met een verbouwing. Indien dit niet het gewenste effect heeft, kunt u het "meldpunt overlast" van de gemeente bellen of de politie inschakelen. De politie kan optreden als er sprake is van een strafbaar feit, of als de openbare orde wordt verstoord. In veel gemeenten is burengerucht strafbaar volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De politie kan bijvoorbeeld een proces-verbaal opmaken, of -na een waarschuwing- geluidsapparatuur of muziekinstrumenten in beslag nemen. 

Daarnaast kunt u ons informeren over de overlast. Als beheerder kunnen we meldingen van alle bewoners en buurtgenoten over de overlast bundelen.

Hoe los ik tochtproblemen bij mijn raam of deur op? 

U kunt dit verhelpen door het plaatsen van tochtstrippen. Als een raam of deur al is voorzien van tochtstrippen, dienen deze regelmatig aangedrukt te worden om de kier te dichten.  

Het reservoir van mijn toilet blijft doorlopen, hoe kan ik dit verhelpen? 

Dit is te verhelpen door het afstellen van de vlotter. 

Hoe kan ik een druppelende kraan het beste oplossen? 

Een druppelende kraan wordt veroorzaakt door versleten afsluitrubbers in de kraankop. Dit is een verantwoordelijkheid van de huurder en deze kunt u zelf relatief eenvoudig vervangen. 

Er staat geen stroom op een gedeelte in de woning, wat moet ik doen? 

In de groepenkast kunt u zien welke schroefzekering er gesprongen is of welke wipschakelaar naar beneden staat. Wat u kan doen is de kapotte schroefzekering vervangen of de wipschakelaar omhoog zetten. Blijft de spanning erop staan, dan is het mogelijk een kleine storing geweest.

Indien de zekering direct weer stuk is of uitslaat, zit er een kortsluiting in een op deze groep aangesloten apparaat of lamp. Wat u dan kunt doen is een stekkertest. U haalt eerst alle aangesloten apparaten uit het stopcontact en zet de schakelaars uit. Dan draait u een nieuwe zekering in of zet de wipschakelaar weer omhoog, daarna sluit u één voor één de apparaten en lampen weer aan.

Als er een kortsluiting in een apparaat of lamp zit zal deze bij het aansluiten de zekering weer uitdoen slaan.

Indien blijkt dat de storing niet veroorzaakt wordt door een aangesloten apparaat, kunt u een reparatieverzoek indienen via de website. 

NB sommige groepenkasten zijn voorzien van een aardlekschakelaar (groen), deze kan soms uitslaan zonder reden. Blijkt deze direct weer uit te slaan, dan kunt u ook hierop de stekkertest uitvoeren.

Er is geen stroom in de hele woning, wat moet ik doen? 

Sommige groepenkasten zijn voorzien van een aardlekschakelaar (groen). Indien deze uit is geslagen, dient u deze weer aan zetten. Heeft u dan nog geen stroom, dan is de hoofdzekering stuk. Dit kunt u melden naar het storingsnummer van Stedin via telefoonnummer 0800 9009.

KLopt het dat eenhoorn "tikkies" verstuurt? 

Ja dat klopt. Op het moment dat er een huurachterstand ontstaat zal een huurder eerst een herinnering en vervolgens een Tikkie per sms ontvangen op de mobiele telefoon. Dit is een bericht met daarin een link naar een mobiel bankieren app, zodat men de betaling direct kan voldoen. Dit is tevens de laatste herinnering voordat een vordering naar een incassobureau gaat. 

Let op: Betaal alleen via Tikkie zodra u ook een vinkje achter "Eenhoorn Management B.V." ziet staan. Dit geeft aan dat Eenhoorn daadwerkelijk de verzender is van het bericht. Krijgt u een Tikkie van Eenhoorn Management BV zonder blauwgroen vinkje, betaal dan niet. Mogelijk is het betaalverzoek niet ok. Heeft u vragen over het openstaande saldo of over het toegestuurde Tikkie, bel dan: 030 – 698 5220.    

antwoord

antwoord

antwoord

antwoord

antwoord

antwoord

antwoord